VSD Børnehuset Fjordbo

Teknisk serviceleder: Brian Høegh, tlf. 20809466, bria5545@skiveskoler.dk

Åbningstider: mandag - torsdag 6.15 - 16.45, fredag 6.15 - 16.00

Afdelingens profil

Børnehuset Fjordbo er en nybygget institution med plads til 25 børnehavebørn og 10 vuggestuebørn. Børnehuset er indrettet i store lyse og luftige rum, som opfylder alle nutidens krav til indeklima i daginstitutioner. Stuerne er indrettet med hyggekroge og små legerum, bundet sammen af et fællesrum. Ved siden af børnehave og vuggestue ligger gymnastiksalen, som bruges gennem hele dagen til leg og motorik samt til børnehavebørnenes hvilestund.

Vores store køkken er indrettet med en køkken-ø med integrerede skamler, så børnene kan være med til bagning og madlavning på maddage.

Bag børnehuset ligger legepladsen med bålhytte, multibane, gynger og sandkasser i et dejlig kuperet terræn, som giver gode muligheder for motorisk træning.

Dagligdagen

I vuggestuen er tilknyttet fast personale for at sikre den nære relation mellem det lille barn og den voksne. Der tages individuelle hensyn til det enkelte barn i forhold til barnets alder og udvikling, rent praktisk ifht. sovetider og spisning, men også ifht. barnets generelle sproglige, motoriske og sociale udvikling. Aktiviteterne er nogle gange fælles med børnehaven, alt efter den enkelte aktivitet, eller kun for vuggestuebørn.

I vuggestuen er der stort fokus på, at der er tid til de tætte og nære relationer mellem voksen og barn. Vi bruger meget tid på gulvet i børnehøjde, vi læser, synger, leger og hygger. I vuggestuen skal man kun medbringe skiftetøj og bleer.

I Børnehuset Fjordbo har vi meget fokus på sprog, motorik og natur.

Sprog: Vi er meget opmærksomme på, at alle børn udvikler sproget, at de kan udtale ordene, at de lærer nye ord, og at de kan føre en samtale med andre. Derfor synger vi, laver rim og remser, leger lege med fokus på ord både det talte og det skriftlige. I sprogværkstedet arbejdes med sprogkasser og eventyr både for det talte og det skriftlige sprog i børnehøjde. Sproget udvikler sig kun ved at blive brugt.

Motorik: Vi arbejder meget med motorik, fordi alsidig brug af kroppen er vigtig for motorisk og kropslig udvikling, og fordi god motorik skaber mestringsfølelse. Når et barn mestre noget, får det selvtillid, og med selvtillid får det lyst til at udforske verden. Vi laver motorik både ude og inde, men motorik er ikke kun fart og høj puls. I Fjordbo laver vi også børneyoga, wellness med fodbad og børnene giver hinanden let massage. Hver dag efter vi har spist, så har alle børn en hvilestund. De små sover ude i barnevogne eller i soverummet.

Natur: Vi har naturen lige uden for døren, så bare på med gummistøvlerne og ud at nyde; stranden, skoven ved kirken, den nye Lihmesti og Lihmegård. Vi bruger disse steder til at følge årstidernes skiften, vi samler grene, blade, blomster og sten. Vi undersøger smådyr og lidt større, hvis vi er heldige at fange en fisk eller finde et skelet. Vi besøger Lihmegård og ser på køer, marker og store traktorer, vi smager mælk og leger i halm. I forbindelse med Rent Liv arbejder vi med forskellige temaer; æbler, fugle, spire og gro, syltning, kæledyr, energi,  stranden og nærområdet.

Kunst: Vi har indrettet et værksted til kreative aktiviteter med feks. træ og maling. Her arbejdes med forskellige materialer og børnenes fantasi bliver udfordret på flere måder. Hele institutionen bærer præg af børnenes kunstværker og selvfølgelig har de selv skrevet en tekst til deres kunstværk.