VSD Børnehuset Troldebo

VSD Børnehuset Troldebo

Nr.  Ramsingvej 21

9915 7535 / 2179 0643

Pædagogisk afdelingsleder Mariane Pihl Kristensen, mobil 22168367, mpkr@skivekommune.dk

Åbningstider: mandag til torsdag 6.15 - 16.45, fredag 6.15 - 15.45

Teknisk serviceleder: Henrik Madsen, tlf. 99157536 hema@skivekommune.dk

Afdelingens profil

Troldebo er en integreret institution med børnehave og vuggestue for børn i alderen 0 - 6 år.

I Troldebo oplever børnene sig som en del af fællesskabet. I hverdagen har vi fokus på omsorg for hinanden. Vi mener det er betydningsfuldt, at børn knytter venskaber på tværs af alder og køn. Derudover er vi er sammen omkring projekter og aktiviteter i andre afdelinger af VSD og i nærmiljøet.

Børnehuset Troldebo er en nyrenoveret institution med plads til 25 børnehavebørn og 10 vuggestuebørn. Det store alrum med integreret køkken er et naturligt samlingssted for børn og voksne, her spises morgenmad og her samles vi sidst på dagen. Rundt om ligger vuggestuens afdeling og små værksteder til børnehavebørnene. I forlængelse af huset ligger vore minihal, som bruges til leg og bevægelse.

Udenfor har vi en stor og nyrenoveret legeplads, hvor man møder en lille afdeling for de yngste børn og i forlængelse børnehavens legeplads med bakker, stier og legeredskaber, som opfordrer til bevægelse og til at eksperimentere. I nærområdet har vi en lille skov, sportsplads og et naturområde, som tilgodeser børns lyst til at udforske naturen og egne kompetencer. Her bygges bl.a. insekthoteller og opsættes fuglekasser, så børnene får naturen tæt på.

I vuggestuen modtager vi børn fra 0 år og i børnehaven fra 2,11 år. I børnehuset er hverdagen er tilrettelagt så børnene deltager i forskellige aktiviteter ud fra deres alder og dagsrytme. Alle børn har mulighed for at sove enten i vores barnevogne eller indenfor på madrasser efter eget søvnmønster. Som forældre til et vuggestuebarn medbringer man kun bleer.

Al maden til vuggestuen og mellemmåltider til børnehavebørn fremstilles i køkkenet, hvor børnene har mulighed for at være deltagende ud fra deres alder og interesse.

Fællesskab, udeliv, sprog og bevægelse er nøgleord for vores hverdag. Ofte flytter aktiviteterne ud på legepladsen, det kan være at tegne/male, lege med bilbanen eller spille spil. På den store legeplads er det også muligt at cykle, klatre og fordybe sig i lege rundt om i kroge og små huse. Vi prioriterer også et mere traditionelt udeliv hvor vi laver bål og bålmad, saver og hamrer, planter grøntsager i vore bede.

Vi har en lille indhegnet skov, hvor vi har insekthotel og opsat fuglekasser, saveområder og terrasse til udflugt, samt et større område med træer og bakker i området. Hertil går mange udflugter og småture, hvor børnene udforsker området, søger efter insekter eller prøver kræfter med bakkerne. I nærområdet er også gårde, hvor vi følger årets gang, når der kommer kalve, bliver høstet og pløjet.

Sprog er en vigtig del af barnets personlige og sociale udvikling. Et godt sprog er grundlaget for at kunne udvikle gode skrive- og læsefærdigheder, og vi er meget bevidste om at støtte børnenes sprogkundskaber på forskellig måde. At lege med sproget kombineres med fokusord, sang/musik og emner, så børnene møder sproget på flest mulige måder. I Troldebo har personalet også uddannelse i tegn-til-tale, så børn med sproglige udfordringer styrkes i at komme til orde. Sprog er ikke kun det talte ord, men også at kunne udtrykke sig gennem tegn, symboler og bogstaver. Derfor er vores værksted med blyanter, papir, sakse og andre kreative materialer tilgængeligt for børnene. Vi udsmykker hele huset med børnenes værker.

At have glæden ved at bruge kroppen og udfordre sig selv kropsligt er højt prioriteret og dagligt skaber vi rum for bevægelse både inde og ude. I Troldebo har vi indrettet os, så børnene kan få brugt kroppen flere gange dagligt, det betyder også at vi ofte benytter vores minihal. Det kan være både pludseligt opståede lege, som skal leges eller planlagte forløb som sættes i gang, hvor der er fokus på forskellige færdigheder som børnene træner.

I Børnehuset fordrer vi et godt forældresamarbejde og det er kendetegnende for Troldebo, at forældrene er engagerede i dagligdagen.