Kost- og måltidspolitik

Formål:
Formålet med kost og måltidspolitikken er:
- At skabe gode kostvaner hos børnene og dermed fremme udvikling, læring og trivsel i samarbejde med forældrene.
- At fremme børnenes koncentration og energi.
- At alle børn, elever og ansatte lærer betydningen af sund kost og gode vaner omkring måltidet.
- At alle børn og forældre bliver mere bevidste om fødevarestyrelsens kostråd.

Det er en pædagogisk opgave at påvirke børn og deres forældre til bedre kostvaner. De påvirkes af vores aktiviteter, undervisning, vores kultur og signaler. Det er en del af den daglige samtale med børnene. Spisesituationer er en oplagt mulighed for at tale om gode vaner om ernæring.

Kost og spisesituationer:
Børnenes madpakker er forældrenes ansvar – og har stor betydning for deres trivsel og læring. Vi forventer, at forældrene tager ansvar for, at børnene får morgenmad.
I børnehaverne og skolen forventer vi, at forældrene sørger for, at børnene har ernæringsrigtige madpakker med eller alternativt giver dem mulighed for at købe i kantinen.
Vi ønsker, at spisesituationerne er rolige stunder. Måltiderne er samlingsstunder, hvor der udvikles samværsformer og bordskik, som kan fremme trivslen. Ved forældremøder drøftes betydningen af den sunde kost.
Usund kost Slik, sodavand, chips og energidrikke må ikke indtages i VSDs dagtilbud eller skoleafdelinger. Vi anbefaler vand og mælk til madpakken. Ved særlige lejligheder er slik med mere tilladt i et rimeligt omfang efter aftale med personalet. Vi vil gerne være med at fejre fødselsdage og gøre dem til særlige dage, men opfordrer til, at forældrene tænker over, hvad man af hensyn til sukkerindtagelsen sender med børnene til uddeling.